U bent ALLEN welkom op ons vernieuw(en)de Chopinplein!  
 
 
U bent ALLEN welkom op ons vernieuw(en)de Chopinplein!  
Kaashandel Cromwijk
wij staan er op woensdag en zaterdag
Bibi's Café
Bibi’s café, een bar, café en spijslokaal, kortom een kroeg voor ons allemaal! Kom snel bij ons lang voor een lekker drankje of hapje.
Marskramer
Alle artikelen voor in en om je huis, schoonmaak en interieur koop je bij Marskramer.
Drogisterij Parfumerie G & W Gezondheidswinkel Müller
Advies en kwaliteit heeft onze prioriteit.
Big Bazar
1000+1 artikelen voor de laagste prijs
Oogzorg Wilfred de Jong
Dé optiekzaak waar u terecht kunt voor: (Zonne)brillen - Contactlenzen - Optometrie - Orthoptie - Hoortoestellen
Visspecialiteiten Henk Kok & Zoon
Eten moet een feestje zijn ! Vis kunt u daarbij niet missen!
Kwalitaria |dq|de Vluchtheuvel|dq|
Uw favoriete cafetaria in Culemborg
ARRY
Voor al uw diervoeders
COOP Culemborg
Vers en Voordelig. Dat is de COOP.
Drankenspecialist van Rooij Specialist in het speciale.....!
Leverancier van gezelligheid
Brood en Banketbakker Meijs
Iedere dag de heerlijkste producten op de ambachtelijke manier vers voor u bereid.
AKO
Voor NU!
Vietnamese Loempia's
Loempia's onze specialiteit. Gebakken en ongebakken.
GRILLPALEIS
Gegrilde vleugels - Gegrilde kip, bouten en drumsticks - verse kipspecialiteiten.
Bloemenhuis Terweyde
Bloemenhuis Terweyde specialist in bloemen cadeaus en speciaal bloemwerk
Bakkerij 't Stoepje
Elke zaterdag op het Chopinplein.
Hopman's Zeevishandel
De verkoop van vis met een hoogwaardig kwaliteitsniveau heeft bij ons prioriteit. Tevreden klanten zijn voor ons erg belangrijk. Op vrijdag nu ook op Parijsch Culemborg
Domino's Culemborg
Jouw eigen Domino's winkel heeft iedere dag lokale aanbiedingen.
WINKELS
 
winkels
PLATTEGROND
 
plattegrond
AGENDA
 
agenda
INFORMATIE
 
info

 

 Interview met mevrouw Nicole van de Pas-Moolenbeek, uitbaatster van de fashionshop “BlitzWear” aan het Chopinplein 20 te Culemborg op 10 maart 2017.

* * * 

Inleiding.

Volgens afspraak kom ik, schrijver dezes, op deze zonnige vrijdagochtend 10 maart, rond 10.15 uur de smaakvol ingerichte en zelfs enigszins spannend ogende winkel “BlitzWear” binnen. De eigenares/gastvrouw, mevrouw Nicole van de Pas-Moolenbeek (verder “Nicole” te noemen) heet mij met een stralende glimlach welkom en bij een kopje koffie maken wij, zittend aan een grote tafel in het midden van de zaak, nader kennis.

 

 

Nadere kennismaking.

Nicole, in 1971 in de stad Utrecht geboren en daarin ook ‘getogen’, vertelt dat deze zaak haar eerste zelfstandige bedrijf is. Hiervoor heeft zij na haar middelbare schoolopleiding enkele jaren gewerkt in de kantoorvakhandel van haar vader te Leerdam. Daarna vertrok zij naar de Hogeschool Utrecht waar zij opklom tot managementassistent bij de faculteit “Economie en Management”.

Nicole: “In de vijftien jaar dat ik hier heb gewerkt, had ik steeds een zeer gevarieerde baan waarin ik met veel plezier al mijn energie heb gestoken”.

Toen zij een aantal jaren geleden werd getroffen door een ernstige en langdurige ziekte, moest zij na enige tijd vernemen dat zij voor ruim 80% zou worden afgekeurd.

Nicole: “Ik wilde per se niet de WAO in en dus begon ik mijn persoonlijke gevecht tegen mijn ziekte om weer een volwaardig bestaan op te kunnen bouwen”.

Uiteindelijk, na ruim twee jaar, lukte het haar opnieuw aan het werk te gaan op de Hogeschool, zij het in een minder veeleisende functie en in deeltijd. In 2016 vond aldaar een reorganisatie plaats en op grond daarvan werd Nicole - in goed overleg - ontslagen.

 

Een nieuwe uitdaging.

Nicole: “Van kindsbeen af ben ik erg geïnteresseerd geweest in alles wat met kleding had te maken. Wanneer ik als jong meisje met mijn moeder de stad in ging en ik mensen zag die mijns inziens geen bij hen passende kleding droegen, dan kon ik nooit nalaten dat tegen hen te zeggen. Mijn moeder, die overigens een schat van een vrouw is, riep mij dan wel tot de orde maar dat lukte niet erg. Ik was en ben nu eenmaal een echte Utrechtse die meestal “recht voor z’n raap”  zegt wat zij denkt. Ik realiseer mij best dat dit lang niet altijd in dank werd afgenomen maar ik heb nooit de bedoeling gehad mensen te kwetsen; ik wilde hen echt helpen”.

Na haar ontslag ging Nicole samen met haar man Yves, die zelf een baan bij een gemeente buiten de regio heeft, op zoek naar een mogelijke locatie voor een eigen kledingzaak.

 

De eigen zaak aan het Chopinplein.

Nicole vertelt dat uiteindelijk het winkelcentrum ‘Chopinplein’ in beeld kwam. Deze locatie stond haar meteen aan en na de verkregen noodzakelijke vergunningen, konden Yves en zij aan de slag. Nicole: “We begonnen in een kale ruimte zonder elektrische stroom en water. Mijn man is echt heel handig maar aanvankelijk konden we dus niets beginnen. Dankzij de praktische hulp van de secretaris van de V.V.E., Theo Eerkens, konden we gelukkig redelijk snel beschikken over een noodstroomvoorziening en toen hebben wij grotendeels in eigen beheer de zaak qua inrichting kunnen opbouwen”.

Vanwege de tijdsdruk - de geplande officiële opening was 14 oktober 2016 - moesten alle zeilen wordenbijgezet en het lukte!  Op speciaal verzoek van Nicole verrichtte Theo de openingshandeling en daarmee was het winkelcentrum een echte speciaalzaak rijker.

De zaak wordt in hoofdzaak door Nicole alleen gerund zij het dat zij vriendinnen heeft die haar zo nodig kunnen bijstaan. Ook de 17-jarige dochter Jamy uit Yves’ eerste huwelijk is op de zaterdagen vaak present.

 

 

 

Op welke clientèle wordt ingezet.

Bij de beantwoording van deze vraag legt Nicole uit dat haar assortiment gericht is op elke leeftijdsgroep dames. Door een verscheidenheid aan maatvoeringen, kan zij eigenlijk altijd voldoen aan de speciale behoeften van elke klant. Nicole: “Voor elk wat wils, is mijn motto, zij het dat ik geen echte klassieke kleding in huis heb”.  Over de toch wel exclusief ogende collectie alsook de daarbij passende accessoires (halskettingen e.d.) geeft zij desgevraagd aan dat de prijzen hiervan zeer redelijk zijn. Nicole: “Mijn duurste artikel - een jasje -  kost € 59,95 en het minst dure - een topje -  € 7,95”. Tijdens ons gesprek komt een dame binnen die met de assistentie van een oudere vriendin (een gepensioneerd verkoopster in 

Culemborgse modezaken) van Nicole enkele kledingstukken uitzoekt. Het valt de schrijver op hoe vriendelijk en  rustig uitnodigend deze klant wordt bejegend. Nicole geeft aan dat zij veel waarde aan hecht aan het oude principe dat elke klant Koning is en dat elke vorm van opdringerigheid haar vreemd is. Nicole: “Ik ben alleen blij wanneer een klant tevreden de deur uitgaat en of zij nu wel of niet iets naar haar zin heeft gezien of gekocht, staat op de tweede plaats. Het gaat erom dat we ‘op de kaart worden gezet’ en dat de mensen ons waarderen”.

Toekomstverwachtingen.

Hoewel Nicole een positieve grondhouding bezit met betrekking tot het tot bloei komen van haar zaak, vindt zij het tezelfdertijd zorgelijk dat de winkelruimten naast haar nog steeds niet zijn verhuurd. Nicole: “Hierdoor en in combinatie met het gegeven dat de ramen van de winkelpuien te weinig daglicht doorlaten, wordt te vaak door de passanten aangenomen dat mijn zaak is gesloten. 

Natuurlijk doe ik er alles aan, onder meer door de plaatsing van een sandwichbord, om die indruk weg te nemen”. Desgevraagd geeft zij aan dat de wijze waarop zij wordt benaderd door haar collega’s van het winkelcentrum en andersom, als heel prettig ervaart.

 

Vrijetijdsbesteding.

Nicole en Yves wonen in Vianen, hebben allebei een fulltimebaan zodat de gezamenlijkevrije tijd eigenlijk uitsluitend de zondagen zijn. Zodra de weersomstandigheden het dan toelaten, gaan zij, samen met de 13-jarige zoon Devon en dochter Jamy van Yves naar een in de regio gesitueerde camping waar zij een flinke stacaravan hebben. Nicole: “Daar hebben we altijd veel plezier met elkaar en ook onderling met vrienden - jong en ouder- aldaar”.

Afsluitend.

Inmiddels is het 11.50 uur geworden en - alles gezegd zijnde -  neem ik afscheid van een bewonderenswaardige jonge vrouw waarvan ik van ganser harte hoop dat zij erin slaagt de zo leuke zaak “BlitzWear” met haar “Fashion With Passion” tot grote bloei te brengen.

* * *

 

Culemborg, 10 maart 2017

Jan Koopman

 

 

In gesprek met mevrouw Mélissah Knapen, eigenares/uitbaatster van de Culemborgse vestiging “Domino’s Pizza” aan het Chopinplein 2 op 5 januari 2017

* * *

Voorwoord.

Volgens afspraak meld ik, de opsteller van dit verslag, mij op 5 januari om 19.30 uur in de Pizza-zaak en word vriendelijk ontvangen door de uitbaatster, een energiek uitziende jonge vrouw, Mélissah Knapen.

Het gesprek vindt plaats in een enigszins afgeschermd hoekje van de hygiënisch ogende bedrijfsruimte waar alle pizza-activiteiten plaatsvinden. Tijdens ons gesprek blijft Mélissah heel alert reageren op de handelingen en/of vragen c.q. mededelingen van de in de zaak aanwezige medewerkers.

Hierdoor verlaat zij regelmatig haar “praatstoel” en dat geeft mij de gelegenheid kennis te nemen van aan de wanden aangebrachte (standaard) voorschriften met betrekking tot de te dragen uniformkleding, werkaanwijzingen en wat dies meer zij. Ook is de zaak uitgerust met een gps-volgsysteem waardoor de locatie (in het veld) van elke Pizzakoerier zichtbaar is op het aan de wand aangebrachte tableau.

Nadere kennismaking met Mélissah.

Mélissah werd 33 jaar geleden geboren op het Caribische deeleiland Haïti. Zij werd als heel jonge baby geadopteerd door een Belgisch gezin en in België heeft zij haar jeugd doorgebracht en de diverse schoolopleidingen gevolgd.

Op 18-jarige leeftijd rondde Mélissah met succes haar opleiding aan de Middelbare Hotelschool (in België) af waarna zij in deeltijd in de horecasector, ging werken. Gedurende die tijd volgde zij, naast haar werk, een drie jaar durende marketingopleiding die zij afsloot met het behalen van het bachelorship (red.: HBO + -niveau).  Vervolgens werkte zij zes jaar als consulent bij een uitzendbureau dat zich bezighield met het verschaffen van banen op bijna alle werk- en denkniveaus.

Mélissah: “Ik ben Marketing gaan studeren omdat ik op termijn een eigen zaak wilde hebben. Na twee jaren zoeken naar een horecaconcept waarin ik kon geloven, vond ik dit uiteindelijk bij de keten ‘Domino’s Pizza’. Na een interne managementsopleiding van 10 weken kreeg ik de gelegenheid als franchiser een eigen zaak op te zetten. Na relevant marktonderzoek werd gekozen voor deze locatie”.

Wat maakt Domino’s Pizza zo bijzonder?

Bij de beantwoording van deze vraag wordt even gerefereerd aan het wereldwijde karakter van deze horecaketen die in 1960 in Michigan (USA) werd opgericht en thans meer dan 8000 vestigingen heeft waarvan in Nederland ruim 200.  Over het bijzondere karakter van de Domino’s Pizza Nederland, vertelt zij: “ Ik vind het voor onze klanten heel belangrijk dat bij onze zaken bijna alles ambachtelijk wordt bereid; zelfs het deeg wordt door ons zelf bewerkt. De versheid van onze producten is daarmee gegarandeerd 100%”.

 

Het reilen en zeilen van het Culemborgse bedrijf.

De zaak beschikt voor het uitbrengen van bestellingen over 6 scooters en 3 fietsen, elk bemand door een parttimer. Het afzetgebied bestrijkt in beginsel 9 rijminuten vanaf de zaak waardoor de gewenste pizza’s direct kunnen worden geconsumeerd. Mélissah: “Op 2 mei 2016 is deze zaak geopend en vanaf het begin heb ik een goed gevoel over zowel de locatie binnen dit winkelcentrum als de levensvatbaarheid van mijn bedrijf. Onze klanten zijn gelukkig ook tevreden met onze producten annex klantvriendelijkheid.

Zelfstandigheid en zakelijke wensen voor de toekomst.

Mélissah: “Binnen het Domino’s concern vindt met onder meer de franchisers in een open structuur regelmatig overleg plaats. Met behoud van zelfstandigheid wordt het algemene concept van Domino’s dan besproken en waar mogelijk of nodig aangepast”. Ook mijn wensen voor de toekomst kunnen een onderdeel zijn van de besprekingen. Zelf hoop ik in dit verband over 2 à 3 jaar zo ver te zijn dat ik een tweede zaak in Nederland zal kunnen openen”. 

Vrijetijdsbesteding.

Mélissah geeft aan dat haar werkweken zo intensief zijn dat slechts weinig tijd overblijft voor hobby’s.  Voor één ding maakt zij echter tijd vrij. Mélissah: “Eén keer per week doe ik in clubverband de Zumba en daaruit put ik veel energie”. (red.: de Zumba is een fitnessprogramma gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dansen).

Slotwoord.

Inmiddels is het een klein uur later geworden en ook in de zaak is het stiller dan voorheen; twee gasten/klanten eten aan een sta tafeltje een pizza en praten wat met elkaar terwijl achter de toonbank/balie twee medewerkers alweer bezig zijn met de voorbereidingen voor de volgende dag. Met een welgemeend compliment voor de wijze waarop zij zich manifesteert als uitbaatster van deze Domino-Pizza zaak en de beste wensen voor haar toekomstverwachtingen, neem ik afscheid van een jonge zakenvrouw die het nog ver kan brengen in haar werkzame leven.

* * * *

Culemborg, 12 januari 2017

Jan J. Koopman  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 
 
 
Interview met de heer en mevrouw Van Genderen-Bronkhorst van de dierenspeciaalzaak “Arry” aan het Chopinplein 9 te Culemborg op 15 augustus 2015
 
Voorwoord.
30 jaar ARRYDe hoofdreden van dit interview is het gegeven dat het op 27 augustus a.s. 30 jaar geleden is dat de heer en mevrouw Van Genderen (hierna te noemen Joop en Arry) een zaak in honden- en kattenbenodigdheden begonnen aan de Markt te Culemborg.
Wegens het “autovrij” worden van de Markt, werd deze qua verkoopoppervlak (30 m2) bescheiden behuizing in 1995 verlaten en een groter pand werd betrokken aan de Prijssestraat.
Hier werd de zaak voortgezet tot het jaar 2000 waarna de verhuizing naar de huidige locatie aan het Chopinplein 9 plaats vond.
 
Achtergronden.
Na de vriendelijke ontvangst en kennismaking in de winkel - tussen het helpen van de klanten door - op zaterdag 15 augustus om 14.00 uur, stel ik de bijkans onvermijdelijke vraag hoe de Van Genderens het hebben aangedurfd een zaak te beginnen in een tijd van steeds slechter wordende economische omstandigheden (red.: de jaren tachtig van de 20ste eeuw).
Arry: “ Ik kom van een boerderij in Zijderveld en na mijn middelbare schooltijd op het KWC - een eind fietsen elke dag...- ben ik begonnen met een hondenkap(trim)salon op de boerderij van mijn ouders.
Joop (afkomstig uit Leerdam en in die tijd betonvlechter van beroep) en Arry ontmoetten elkaar eind jaren zeventig en trouwden in 1983.
Arry: “Inmiddels hadden wij in1982 in Beesd een oude, vrijstaande, woning gekocht met - naast een siertuin - veel land (grasland, griend en populierenbos). Wij zijn jarenlang bezig geweest om alles op te knappen. Wij wonen daar nog steeds naar onze zin”.
Joop: “In die tijd stortte de markt voor ondermeer de nieuwbouwprojecten in en had ik nauwelijks meer werk. Dat was het moment dat Arry en ik na ernstig beraad besloten om een “dierenzaak” te beginnen. Arry had al heel wat vaste klanten bij haar hondenkapsalon
Arry: “Een basis hadden we dus al en de vraag naar dierenbenodigdheden was groot”.
 
Hoe ging het verder.
In 1985 werd de zaak aan de Markt 21 betrokken met de naam “Honden- en kattenbenodigdheden” en vanaf het begin liepen de zaken goed. De aanwezigheid van de dierenspeciaalzaak aan het Vierheemskinderstraatje (net om de hoek) had geen negatieve invloed op de bedrijfsresultaten en de collegiale contacten waren goed.
Omdat door het autovrij maken van de markt in 1995 de bereikbaarheid voor de klanten aanzienlijk slechter werd, besloten Joop en Arry te verhuizen naar een beter bereikbare locatie. Dit werd een pand aan de Prijssestraat 66 met een verkoopoppervlak van circa 100 m2 . Ook hier liepen de zaken naar tevredenheid zowel in sociale als financiële zin..
Arry: “Wij houden van dieren in alle soorten en maten en proberen in dat kader de mens die voor het welzijn van zijn of haar dier in onze zaak komt, zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dit houdt uiteraard in dat wij een luisterend oor hebben en de tijd nemen voor elke klant”.
Rond het jaar 2000 werd in de Prijssestraat het ‘betaald parkeren’ ingevoerd en dat vonden zij onnodig belastend voor hun klanten. Daarom besloten zij uit te zien naar een locatie waar dit parkeerprobleem niet speelde. In hetzelfde jaar nam een makelaar contact met hen op met de vraag of zij interesse hadden in de locatie aan het Chopinplein waar een apotheek gevestigd was geweest. De belangstelling was er en dit resulteerde in de opening van de dierenspeciaalzaak “Arry” op 6 december 2000 en werd het winkelassortiment ook uitgebreid met levende have. Vanaf dat tijdstip tot op heden is de zaak daar gevestigd en het klantenbestand is van dien aard dat zij ook de komende jaren met vertrouwen tegemoet zien.
 
Andere activiteiten.
Toentertijd wilden zij in Beesd, naast de hondenkapsalon, een dierenpension oprichten. Arry was in het bezit van het middenstandsdiploma alsook van de voor het pension benodigde papieren op basis van het “Honden- en kattenbesluit”. De gemeente was echter zo terughoudend met betrekking tot de vergunningverlening dat zij besloten hierop niet te wachten.. In 1987 kwam de vergunning voor een dierenpension “opeens” uit de lucht vallen en zij besloten dit er naast de zaak “bij” te doen. Uiteraard kostte dit zoveel tijd en energie dat er voor sociale bezigheden buitenshuis maar weinig mogelijkheden overbleven. Uiteindelijk is het dierenpension na 25 jaar in 2012 opgeheven en sindsdien hebben zij (iets) meer tijd voor elkaar, voor hun twee - inmiddels volwassen - kinderen en voor hun hobby’s.
Arry: “Wij hebben een dochter (Jane) van 23 jaar en een zoon (Dyon) van 20 jaar. Jane is een ‘paardengek’ en is beroepshalve werkzaam bij een manege. Ook is zij een geoefend ruiter die het goed doet op wedstrijden en concoursen. Dyon volgt thans een HBO-opleiding Bedrijfskunde en heeft zijn propedeuse inmiddels al behaald”.
Toekomstverwachtingen.
Joop: “Wij zijn energiek genoeg om de zaak nog een aantal jaren voort te zetten. Omdat onze kinderen niet de ambitie hebben om te zijner tijd de winkel over te nemen, zal er een moment komen dat het voor ons ophoudt. Tot die tijd hopen wij met hetzelfde plezier waarmee wij altijd hebben gewerkt, onze klanten van dienst te zijn en te blijven”.
Vrijetijdsbesteding.
Op mijn vraag of er inmiddels inderdaad meer tijd voor eventuele hobby’s is, antwoordt Joop dat hij een voetballiefhebber is, vroeger als speler en daarna als trainer. De laatste jaren was daar echter geen tijd meer voor maar binnenkort verwacht hij het trainerschap van een team weer op te pakken bij zijn club “Vriendenschaar”.
Arry vertelt dat zij als liefhebberij het onderhouden van de grote siertuin rond hun huis heeft en daarnaast de verzorging van al haar huisdieren waartoe ondermeer twee honden en vier katten behoren.
Verder is recreatief fietsen en af en toe “uitgaan” met de camper een gezamenlijke hobby.
 
Tot slot.
Ruim een uur na aankomst rond ik het gesprek, dat met hetzij Arry dan wel Joop werd gevoerd tussen het bedienen van de af en aan lopende klanten door, af.
Ik merk hierbij op dat zij mijns inziens een stel vormen dat deze zaak met verve weet te “verkopen” zowel nu als in de komende jaren, daarbij rekening houdend met de verdere vernieuwing en uitbouw van het winkelcentrum.
Arry: “Een winkel beginnen is niet moeilijk maar om het dertig jaren vol te houden, wél en dat
doen we met plezier, echt !”
 

Graag wens ik in vertrouwen de sympathieke uitbaters van dierenspeciaalzaak “Arry” het allerbeste toe.
 
Culemborg, 20 augustus 2015
Jan J. Koopman

 

 

 Interview met de heer D.S. de Graaf, eigenaar/uitbater van  “Bloemenhuis Terweijde” aan het Chopinplein1 te Culemborg op 14 september 2016.

* * * * *

Enige woorden vooraf.

Op verzoek van Theo Eerkens, secretaris van de VVE, maakte ik (schrijver dezes) een afspraak met de heer Dirk de Graaf voor een interview ten behoeve van de “Winkeliersvereniging Chopinplein”. Dit gesprek vond plaats in de werkruimte achter de smaakvol en fleurig ingerichte zaak.

In een geanimeerd gesprek (van 14.00 tot 15.00 uur) maakte de heer De Graaf, hierna “Dirk” te noemen, mij deelgenoot van het wel en wee van en in diens werkzame leven.

In deze werkruimte is een jonge vrouw met behulp van enige aanwijzingen van Dirk, bezig met het samenstellen van een boeket. Zij blijkt een stagiaire te zijn die één jaar bij Dirk lerend zal werken.

Dirk: “Wij zijn een gecertificeerd stagebedrijf en dat betekent dat wij onze vakkennis graag overdragen aan gemotiveerde jonge mensen. Uiteraard behoort het uitvoeren van dagelijkse schoonmaak- en opruimklusjes ook tot het stageschap maar de hoofdmoot is het leerproces”.

Dat Dirk beslist een goede “baas” is, blijkt naderhand wel uit het gegeven dat de vaste medewerksters (2 fulltimers en 1 parttimer) allen jaren geleden als stagiaire bij hem zijn begonnen.

Historie en achtergronden.

Dirk: “48 jaar geleden - direct na de oplevering van het flatgebouw - heeft mijn vader (D.S. de Graaf Sr) deze zaak opgericht. Van alle zaken in dit winkelcentrum zijn wij de enige die vanaf het begin hier zijn gevestigd”.

Na een hoveniersopleiding te hebben afgerond, werkt Dirk 8 jaar in een tuincentrum te Zeist en daarna, als opstap naar de (uiteindelijke) overname van de zaak aan het Chopinplein 1, nog één jaar in een bloemengroothandel te Vleuten.

Dirk: “Op mijn 28ste jaar, nu 21 jaar geleden, kwam ik bij mijn vader in de zaak. Na verloop van enige tijd kreeg ik de dagelijkse leiding en dat is in prima overleg gegaan. Mijn vader, inmiddels 79 jaar, is nog steeds op vrijwillige basis vrijwel dagelijks ten behoeve van onze zaak werkzaam. Met betrekking tot de opstelling, uitstalling e.d. van de bloemen en planten ontgaat hem niets”.

Op dat moment gaat de achterdeur open en komen mevrouw en mijnheer De Graaf Sr binnen.

Desgevraagd beaamt Dirks vader dat hij inderdaad nog steeds met plezier de nodige hand- en spandiensten voor de zaak verricht.

 

Huidige situatie.

In algemene zin beziet Dirk met voldoening de “ins en outs” van het winkelgebeuren. Op het steeds veranderende wensenpatroon van de clientèle, wordt steeds zo goed mogelijk ingespeeld. Zo is het assortiment aangevuld met onder meer geurproducten (huisparfums), exclusieve keramische spaarpotten (merk Pompidou), andere keramische siervoorwerpen alsook de veelkleurige vidrio-glasproducten.

Dirk: “De klant is vanzelfsprekend Koning bij ons en wij doen er alles aan om aan hun wensen tegemoet te komen. Aan de - altijd zelfgemaakte - “normale” en speciale boeketten, stellen wij dan ook hoge eisen. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in meerbloemige orchideeën. Ook zijn wij verkopers van de zogenoemde fair trade-rozen, . Wij behoorden tot de eerste deelnemers aan het fair trade-project van de gemeente Culemborg. (Red.: nadere bijzonderheden over het kweken en uitvoeren van de rozen uit Afrika  is op Internet te vinden onder het kopje “Mount Elgon Roses”).

Het is overigens duidelijk dat veel omzet van bloemen en planten in de loop der tijd is weggevloeid naar de grote supermarkten, bouwmarkten e.d. vanwege hun vaak structurele stuntprijzen. Daarom zorgen wij ervoor dat onze producten beslist geen ‘eenheidsworst’ zijn alsook gegarandeerd vers”.

Bevoorrading en verkoop.

Elke dag, uitgezonderd de Zondagen, vertrekt Dirk om 05.00 uur met zijn bestelbus naar het veilingcomplex Plantion te Ede om de daginkopen te doen.

Dirk: “Alleen op deze wijze kan ik de versheid van onze bloemen garanderen. Tevens schat ik per dag in welke omzet ik hoop te maken. Uiteraard is de verkoop bij ongunstig weer (extreme hitte of koude) minder dan onder normale omstandigheden en daar probeer ik op in te spelen”.

 Mijn vraag of een - onverhoopt- ontevreden klant over diens aankoop van bloemen of planten, naar tevredenheid wordt gecompenseerd, wordt met een volmondig “ja natuurlijk…...daar staan wij altijd voor in”, beantwoord.

Toekomstverwachtingen.

Desgevraagd geeft Dirk aan wel degelijk veel zorgen te hebben over de toekomstige ‘bezetting’ van het winkelcentrum. Te veel winkelpanden zijn nog niet verhuurd en hij ziet, mede gelet op het huidige koopgedrag van de mens, nauwelijks ‘licht aan het einde van de tunnel’. Met betrekking tot de levensvatbaarheid van het nu bestaande bedrijvenareaal is

hij echter redelijk optimistisch. Hij roemt in dit verband de goede contacten binnen de Winkeliersvereniging Chopinplein.

Dirk: “Gelukkig gaat het, zakelijk gezien, nog steeds redelijk goed met ons Bloemenhuis. Ik hoop nog lang door te gaan op deze stek. Wel denk ik dat de vrijwel constante werkdruk van ruim 80 uur per week, in de komende jaren zwaarder zullen vallen. Waar dat toe kan leiden, zien we te zijner tijd wel”.

Mijn vraag of te zijner tijd de zaak door een familielid kan worden overgenomen, beantwoordt Dirk met de bespiegeling dat zijn echtgenote en hij, één zoon hebben (nu 12 jaar oud). Zij verwachten noch hopen dat deze jongen, ook gelet op de zeer lange werkdagen in het bedrijf, in zijn voetsporen zal treden.

Vrijetijdsbesteding.

Duidelijk is dat slechts de zondagen hiervoor beschikbaar zijn.

Dirk: ”De zondag is ‘heilig’ voor ons gezin en dat moet zo blijven. Mijn grootste hobby, het restaureren van old timers-automobielen, krijgt dan mijn aandacht. Ik denk wel eens dat ik eigenlijk als ‘uitvoerend techneut’ ben geboren want ik vind heel veel voldoening in het ‘sleutelen in de ruimste zin’ aan diverse soorten werk- en voertuigen. Dat ik toch in de bloemen ben begonnen en met plezier ben gebleven, verbaast mij nu nog soms een beetje”.

Ten slotte.

Inmiddels hebben we een uurtje van gedachte gewisseld waarbij Dirk af en toe, waar nodig, kort overleg pleegde met zijn medewerksters over de uitvoering van de wensen van de gaande en komende klant.

Afsluitend dank ik hem voor het interessante gesprek en wens hem en in hem, alle medewerk(st)ers, het beste toe voor de toekomst.

Culemborg, september 2016

Jan J. Koopman

 

 

 

Interview d.d. 3 juni 2015 met Tim Colijn, mede-eigenaar van de cafetaria/catering
“De Vluchtheuvel” aan het Chopinplein 13 te Culemborg.

door Jan J. Koopman.
* * * * *

Enige woorden vooraf.

overzicht

Zoals bij velen bekend, moest de cafetaria “De Vluchtheuvel” - gesitueerd op het oorspronkelijke Chopinplein - in 2014 wijken voor de nieuwbouw van ondermeer de COOP. De toenmalige eigenaar, de heer Piet van den Heuvel, verkocht per 1 juni 2014 zijn zaak aan de broers Maarten en Tim Colijn, beiden wonend in Rhenen.
Twee weken later begon de sloop van het gebouw. Op 18 juni werd het inmiddels gereed zijnde nieuwe gebouw aan het Chopinplein 13 in gebruik genomen.
Omdat Maarten Colijn ook de eigenaar/uitbater is van een cafetaria en een ijssalon in Rhenen, is zijn broer Tim fulltime werkzaam in “De Vluchtheuvel” te Culemborg.

Nadere kennismaking met Tim.

TimOp 3 juni jl. werd ik om 10.00 uur (de zaak opent om 11.00 uur) hartelijk ontvangen door Tim in de keurig ingerichte en smetteloos ogende zaak. Desgevraagd vertelt de 26-jarige uitbater dat voor hem het werken in de Horeca in feite van kindsbeen af een gegeven was. Zijn vader is rond 1975 gestart met een cafetaria in Rhenen en 12 jaar geleden heeft zijn zoon Maarten deze zaak overgenomen.
Tim: “ Na het behalen van het Mavodiploma ben ik direct gaan werken in de cafetaria van Maarten. Dit heb ik twee jaar gedaan waarbij ik naast mijn dagelijkse werk de SVH-opleiding tot fastfoodmedewerker met succes heb afgerond. (red.: SVH staat voor Stichting Vakbekwaamheid Horeca). Hierna wilde ik wat anders en ik vertelde mijn vader dat ik in de bouw ging werken. Mijn vader dacht daar als volgt over: ‘Het lukt je nooit om zo vroeg je bed uit te komen’. Wel, het lukte wel ! Ik leer best snel en ik heb toen vier jaar in de gevelrenovatie gewerkt waarvan geruime tijd als voorman met 15 tot 20 medewerkers.
Na deze interessante en leuke periode met inderdaad lange werkdagen, wilde ik weer iets anders en dat werd een baan als vrachtwagenchauffeur Gevaarlijke Stoffen in de propaanindustrie. Voordat dat zover was, moest ik wel het vrachtwagenrijbewijs en de ADR-gevarenpapieren behalen (red.: ADR staat voor Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route).
In totaal heb ik twee jaar als chauffeur/pompbediener overal in Nederland mijn klanten - in hoofdzaak agrarische bedrijven met propaantanks - met plezier “bediend”.

Hoe ging het verder.

Tijdens zijn chauffeurschap op de tankwagen kwam Tim tot de conclusie dat hij, alles overwegende, toch liever de horeca tot zijn werkterrein wilde maken als baan voor zijn werkzame leven. Tim: “De jeu van het horecawerk is het mogen en kunnen omgaan met mensen in alle soorten en maten. Dat is (ook) een vorm van “bedienen” waar ik van houd”.
Tim ging zich in samenspraak met zijn vader die jarenlang voorzitter is geweest van de organisatie Horeca Nederland, sector Fastfood en IJssalons en zijn broer Maarten uitgebreid oriënteren op de praktische en financiële mogelijkheden om op een geschikte locatie een cafetaria te beginnen.
Uiteindelijk kwamen zij in contact met de heer Piet van den Heuvel, eigenaar van De Vluchtheuvel te Culemborg die zijn zaak wel wilde overdoen mede gelet op alle rompslomp van sloop, verhuizing en wat dies meer zij. Dat de verkoop in uitstekende harmonie verliep, blijkt wel uit het feit dat de heer Van den Heuvel de eerste maanden na de opening van het nieuwe bedrijf zijn onmisbare hulp met betrekking tot de bedrijfsvoering heeft verleend. Tim: “Daar zijn we Piet dankbaar voor; ik vind het heel plezierig dat hij nog steeds regelmatig over de vloer komt om van gedachte te wisselen over het reilen en zeilen van onze zaak”.

Huidige situatie klantenkring.

Tim: “Je blijft aanvankelijk toch wel onzeker of je de klanten wel kan bieden wat zij van jou verwachten. Wij, alle medewerkers en ik, doen er uiteraard alles aan om prima kwaliteit te leveren. Dat daarbij klantvriendelijkheid voorop staat, spreekt eigenlijk vanzelf”.
In dit verband merkt Tim op dat hij graag luistert naar zijn klanten; hun open en eerlijke benadering met betrekking tot de geleverde waren, de netheid en uitstraling van de zaak alsook de opstelling van de medewerkers jegens hen waardeert hij bijzonder. Het helpt hem, aldus Tim, steeds beter te worden ten behoeve van alle klanten die in feite ook zijn gasten zijn.
Mijn vraag of de omzet zodanig is dat de toekomst in financieel opzicht met vertrouwen tegemoet mag worden gezien, beantwoordt Tim ‘voorzichtig’ bevestigend.
Tim: “Naast het afhalen en het gebruiken van maaltijden in de cafetaria, hebben wij steeds meer bedrijven of kantoren tot klant die hetzij telefonisch dan wel on-line bestellingen doen die wij snel en accuraat uitvoeren”. (red.: zie hiervoor www.vluchtheuvel-culemborg.nl).
Tijdens ons gesprek komen inderdaad diverse keren telefonische bestellingen binnen die direct door Tim worden verwerkt.

interieur

Verwachtingen voor de toekomst.

Gelet op de voortgaande ontwikkelingen van het Chopinpleinproject met de aanzuigende werking van het te verwachten nieuwe winkelareaal, heeft Tim er veel vertrouwen in dat zijn cafetaria/catering steeds beter zal presteren. Hij benadrukt hierbij dat, naast een goede relatie met zijn medewerkers, orde en netheid in de gehele zaak de hoogste prioriteit zal blijven hebben. Dat dit geen loze praatjes zijn, blijkt wanneer hij uw verslaggever door alle werk- en opslagruimten voert en daarbij geconstateerd wordt dat ook daar alles zichtbaar piekfijn in en op orde is.
Mijn vraag over de eventuele bestaande samenwerking met de naaste buurman, café Renée, beantwoordt Tim met enthousiasme in positieve zin. Tim: “Waar mogelijk helpen wij elkaar”.

Slotbespiegeling.

Het is inmiddels 11.15 uur geworden en de eerste klanten zijn de zaak binnengekomen.
Ik bedank Tim voor het gesprek en wens hem een alleszins goede toekomst toe in het Culemborgse.
Dat hij al een tweede generatie horeca-mens is, zal daar beslist toe kunnen bijdragen.
Het door hem ervaren dienende aspect van dit beroep heeft misschien zelfs een relatie met het - weliswaar in veel bredere zin - dienende beroep van zijn zo imponerende grootvader, dominee Ko Colijn (1916-2003) Dominee Colijn was de oprichter van het Oecumenisch City Pastoraat (OCP) in 1974 te Nijmegen en stond bekend als een man die open stond voor de dialoog met allen die belangstelling hadden voor dan wel deel uitmaakten van welke (wereld) religie dan ook.

logo

Culemborg, 9 juni 2015
Jan J. Koopman

Volg ons op Twitter

09-09-2017 WVChopinpleinWVChopinplein: #feest in #culemborg #MultiCulti op het #Chopinplein. KOMT ALLEN! https://t.co/FIB82cXt8e 133 days ago from Twitter Web Client

Vind ons op Facebook

drogisterij-muller.jpgmarskramer.jpgklein_kwalitaria.jpegbloemenhuis-terweyde.jpgBibis_Cafe_logo_br_aangepast.jpgmeijs-brood.jpgdierenspeciaalzaak-arry.jpgsalon-modern.jpgLogo100x100.jpgdonner-lalo.jpgbig-bazar.pngtango.jpgako-culemborg.jpgkapsalon-lalo.jpgDominos_logo-1.pngblitzwear_logo_kl.jpgcoop-culemborg.pngwilfred-de-jong.jpg
Welcome 200GBP Bonus at Bet365 here.